Wednesday, 24 February 2016

NAMA PRODUK : CHEESEKUT

CHEESEKUT

Inovasi Produk :
1)      Mengubah cara pemakanan sihat dengan mencampurkan kepingan-kepingan biskut bersama cream cheese
2)      Biskut diselang selikan dengan cream cheese agar cheesekut tersebut mempunyai rasa yang sedap.
3)      Untuk menarik perhatian pembeli, kami meletakkan colour rice sebagai topping cheesekut tersebut.
4)      Kami menggunakan pembungkusan secara lutsinar agar produk kami lebih Nampak menonjol dan menarik perhatian pembeli.

Kelebihan Produk :
1)      Cheesekut ini sangat mudah disediakan dan mengambil masa yang sangat singkat untuk dihasilkan.
2)      Pembungkusan yang kecil  memudahkan produk untuk dismipan dan dibawa ke mana-mana sahaja.
3)      Cheesekut ini boleh dinikmati oleh semua golongan usia tidak kira tua atau muda dan harganya adalah mampu dimiliki oleh semua pembeli.
4)      Ia juga berpotensi untuk dipasarkan secara meluas kerana kewujudannya telah disedari oleh segenak lapisan masyarakat.



Strategi Pemasaran :
Cheesekut merupakan pencuci mulut yang sesuai diambil ketika santai-santai, cheesekut dipasarkan dengan harga rm2.50 satu unit kepada para pelajar dalam kampus di Universiti Putra Malaysia. Cheesekut dipasarkan menggunakan pembungkusan lutsinar, supaya kuantiti dan kandungannya terjamin dari segi rasa dan tekstur.

Promosi :
1)      Mengedarkan pamplet dan menampal poster di tempat laluan orang dan kunjungan    ramai seperti pasaraya, terminal bas, laluan berjalan kaki dan banner di sekitar tepi jalan.
2)      Mengadakan iklan di laman web dan blog.

Harga :
1)      Penetapan harga yang diletakkan ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan ia berkonsepkan ‘price-follower’ atau harga pasaran iaitu mengikut kadar pasaran seperti yang ditetapkan pesaing-pesaing lain.
2)      Harga seunit bagi cheeskut ini adalah :
·         1 bekas RM2.50 ( dalam kampus UPM)
·         1 bekas RM4.00 (luar dari kampus )
Hal ini kerana produk ini dikeluarkan dari pelajar sendiri dan mengenakan harga yang berpatutan supaya  pelajar dapat membeli dan merasa kenikmatan cheesekut kami ini.  Bagi luar dari kampus, kami menjual RM4.00 untuk 1 bekas kerana kos penghantaran kami akan mengambil kira sebagai contoh kos minyak petrol.

Tempat :
Secara umumnya, cheesekut ini dipasarkan disekitar Kolej Sri Rajang, Kampus Bintulu Sarawak. Penjualannya hanya kepada para pelajar dan staff upm. Selain itu, ianya juga dalam cadangan untuk dipasarkan diluar Kampus Bintulu, Sarawak.

Produk :
Produk yang syarikat kami hasilkan lebih tertumpu kepada industri pengeluaran makanan. Antara salah satu daripadanya ialah cheesekut yang mendapat sambutan yang agak meluas dalam kalangan pelanggan.

No comments:

Post a Comment